Prawa pacjenta tematem „Środy z Profilaktyką”

Data publikacji

Tematem ostatniej „Środy z Profilaktyką” były prawa pacjenta. Pacjent to osoba, która zwraca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzysta ze świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego, czy jest chora, czy zdrowa.

Prawa pacjenta to zbiór uprawnień, które im przysługują. Ich głównym celem jest domaganie się przynależnych warunków realizowania usług medycznych, a także ochrony autonomii pacjenta i jego prawa do samostanowienia.  

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta określa:  
•    prawa pacjenta,  
•    zasady udostępniania dokumentacji medycznej,  
•    obowiązki w zakresie praw pacjentów podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych,
•    kompetencje, zasady powoływania Rzecznika Praw Pacjentów,
•    sposoby postępowania przy naruszeniu zbiorowych praw pacjentów,
•    w przypadku zdarzeń medycznych tryb i zasady przyznawania odszkodowań oraz zadośćuczynienia.

Dbaniem o to, by wskazane prawa przysługujące pacjentom były przestrzegane przez przychodnie, szpitale, lekarzy i pozostałe placówki lecznicze zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta.

Rzecznik Praw Pacjenta

W przypadku, gdy pacjent uważa, że przysługujące mu prawa związane ze świadczeniem usług medycznych zostały naruszone, może złożyć wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Więcej informacji w poniższych materiałach informacyjnych:

Ulotka informacyjna

Film informacyjny

Źródło: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-oddzialow/prawa-pacjenta-sroda-z-profilaktyka-w-ow-nfz,586.html
Grafika: https://pixabay.com/